Salone Internazionale del Mobile, Milánó

Salone Internazionale del Mobile, Milánó

2011. április 12-17. között rendezték meg Milánóban, immár 50. alkalommal a Salone Internazionale del Mobile nemzetközi bútorkiállítást és -vásárt. Az állandó témák, modern, klasszikus és designbútorok mellett idén a kétévente megrendezendő kiállítások közül a világítástechnika és a tavaly elmaradt irodabútor szekció került sorra a Rho Vásárközpont 200.000 m2-es kiállítói területén.

Az Euroluce bővelkedett újdonságokban, a világítástechnikai cégek számos különleges formájú lámpával és technikai megoldással készültek. Az olasz kiállítók mellett a nemzetközi résztvevők száma is magas volt. A holland és német cégek termékeinél jelent meg legtöbbször a LED technika, mely leginkább a letisztult megjelenéssel párosult. A nemzetközi mezőnyben hazánkat a 2010-es Magyar Formatervezési Díj kiállításon is szereplő Manooi cég képviselte. Jelentős méretű és impozánsan berendezett standjukon mutatták be Swarowski kristályokkal díszített csillár variációikat, amelyet elmondásuk, valamint a tapasztaltak szerint nagy látogatói érdeklődés övezett.

A design szekció hat óriási pavilonjában felsorakozó cégek az elvárásoknak megfelelve idén is látványosan és otthonosan berendezett standjaikkal mutatták be a legfrissebb trendeket. A tavalyi tendenciát folytató, elegáns, letisztult, de nem rideg forma- és színvilágot tükröző, hanem továbbra is a natúr anyagokat, lágy színeket preferáló hangulat volt jellemző. A szürke és a barna minden árnyalata mellett jelentős mértékben jelentek meg a pasztellszínek, lágy türkizek, mályvák, amelyet a kiegészítőkön kisebb arányban, de hangsúlyosan megjelenő élénk árnyalatok, vörösek, sárgák, narancsok egészítettek ki. A natúr fa – legtöbbször csupasz rönkként – még mindig közkedvelt kiegészítő elemként szerepelt. Sok stand hangulatára, egy-egy bútordarabjára, kiegészítőire a 60-as évek stílusa volt jellemző. A barna bőrfotelek, régi utazóládák vagy éppen Audrey Hepburn és színésztársai fotói több helyen is megjelentek.

Az elegancia és esztétikai kifinomultság mellett a piacvezető cégek a technikai fejlesztéseket is szem előtt tartották, melynek köszönhetően a magas színvonalú és árkategóriájú cégeknél nemcsak a híres olasz design, hanem a minőség is biztosított. A variálható polcrendszerek, lágyan gördülő tolóajtók, rejtett fogantyúk, zsanérok mellett az anyaghasználat terén is folyamatosan újítanak, s így az eddig elképzelhetetlennek tűnő kialakítások is megvalósíthatók. A Desalto cég 3,5 méter hosszú, négy vékony, üreges lábon álló asztala is ilyen statikai csodának számított. A különleges műanyagok használatáról híres Kartell cég idén is látványos standdal készült, bemutatva a múlt termékeit, valamint szó szerint reflektorfénybe állítva az újdonságokat. A stand látogatója volt éppen Ross Lovegrove. A rengeteg látnivaló mellett nagy élmény volt, hogy így alkalmam nyílt pár szóban személyesen is gratulálni neki a tavalyi Magyar Formatervezési Díj elismeréshez, melyet örömmel fogadott, további sok sikert kívánva a magyar design törekvésekhez.

A Satellite, a Salone fiatal tervezők alkotásait felvonultató kiegészítő kiállítása idén is tartogatott friss ötleteket, frappáns megoldásokat. A variálhatóság, a könnyen összeszerelhető, helytakarékos kialakítás, minimális anyaghasználat jellemezte a legtöbb kiállítót. Míg a vásáron megjelenő cégeknél általában még mindig nem a környezettudatosság a legfontosabb üzenet, addig ez a fiatal kiállítóknál központi témaként szerepelt. Az újrahasznosított anyagokból, költségcsökkentő gyártási megoldással létrejött tárgyak jelenléte nem csak a Satellite-re, hanem a város több pontján zajló friss, a designt a lehető legszélesebb spektrumon értelmező kiállításokra is jellemző volt. A Zona Tortona mellett idén a Lambrate kerület is designnegyeddé vált. Az ipari épületekben, vagy éppen egy autószerelő műhelyben a csupasz betonfalak közt a fiatal tervezők, valamint főként európai, de távolabbi egyetemekről érkező hallgatók alkotásait is meg lehetett tekinteni. Itt sokan színvonalas és jövőbe mutató képet adtak megoldásaikkal. Az angol, holland, német, izraeli, lengyel és más nemzetek fiataljainak munkái közt leginkább a papírból, főként újságpapírból vagy fából, különlegesebb feldolgozás nélkül újrahasznosított használati tárgyak voltak megtalálhatóak. A papír és a fa mellett hangsúlyt kaptak más anyagok is, így a régi pólókból sajtolt széktől az elhasznált gumipapucsokból ragasztott lámpákig mindenféle környezettudatos megoldásra volt példa.

A Triennale kiállító tereiben a központi kiállításon kívül leginkább cégek látványos prezentációt lehetett megtekinteni, nemzetközi alkotócsoportok idén nem igazán kaptak helyet. A központi termekben egy kiállítás-sorozat aktuális állomásaként az olasz design ikonikus tárgyaiból összeválogatott kavalkádszerű felsorakoztatást lehetett látni. Az épületben helyet kaptak Karim Rashid alkotásai is, a használati tárgyak sokszínűsége és sokasága, a háttérben zajló vetítés jól bizonyította az alkotó méltó hírnevét.

Szesztai Szonja beszámolója
Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala
Magyar Formatervezési Tanács Irodája